Kamilla

Matricaria recutita

Hatás:

A kamilla (orvosi székfű) nagyon régóta ismert gyógynövény, már az ókori rómaiak és görögök is alkalmazták gyógyító céllal. Kedvező hatását több hatóanyag együttes jelenléte eredményezi, mint például az illóolajában, annak jellegzetes kék színét eredményező azulén, vagy a virágok színét is adó sárga flavonoidok.

A virágdrog számos teakeverék, kivonat és tinktúra alkotója. Jó eredménnyel használják a gyomor- és bélnyálkahártyák gyulladása esetén. Légúti megbetegedésekkor inhalációra alkalmazzák.

Forrázással készült teája nyugtató, görcsoldó, szélhajtó, gyomorerősítő és emésztést serkentő hatású. Meghűlés esetén izzasztó, toroköblítő tea alkotójaként jó hatású. Külsőleg szemborogató, fogínyerősítő, sebgyógyulást elősegítő hatású.

Ismertető:

A kamilla az egyik legsokoldalúbban alkalmazható gyógynövény. Kelet-Európában és a Közel-Keleten őshonos, de ma már több földrészen megtalálható.

Egyéves, de gyakran ősszel kelő, áttelelő növény. Fészkes virágzatú, 10-40 cm magas, virágzata és az abból nyert illóolaj hasznosítható.

Április második felétől június elejéig virágzik, legkorábban a szikeseken vadon termő kamilla nyílik. Ezt követi a kalászosok között megjelenő vadon termő kamilla. A termesztett fajták virágzása később, május második felében kezdődik. Fényt és meleget kedvelő növény.

Felhasznált irodalom:

Sváb Jánosné (2000): Matricaria recutita – orvosi székfű, in: Bernáth Jenő (szerk.): Gyógynövények és aromanövények, Mezőgazda Kiadó, 413. o.

Liktor-Busa Erika (2012): Kamilla (Matricaria recuita), in: Csupor Dezső – Szendrei Kálmán (szerk.): Gyógynövénytár – Útmutató a korszerű gyógynövény-alkalmazáshoz 2., bővített, javított kiadás, Medicina Könyvkiadó Zrt., 2012. 209. o.

Rendszertani besorolás:

Ország: