A XXI. század népbetegségéről: koleszterinszint-problémák megelőzése dióhéjban

A nem megfelelő koleszterinszint számos betegség kialakulásáért felelős. Ezek közül kiemelkednek a szív- és érrendszeri betegségek, amelyek vezető halálokként szerepelnek a modern társadalmakban.

A koleszterin egyrészt táplálékkal kerül a szervezetbe (kb. 20%), másrészt a szervezet saját maga termeli a májon keresztül (80%).

A koleszterin vegyületek három típusát különböztetjük meg a laborvizsgálatok során:

• összkoleszterin,
  • HDL és
  • LDL koleszterint.

HDL koleszterin (high density lipoprotein – nagy sűrűségű lipoprotein), az ún. „ jó koleszterin”, a már lerakódott koleszterint szállítja vissza a májba az érfalban, ahol lebomlik, így védelmezve az érfalat.

Az LDL koleszterin (low density lipoprotein – kis sűrűségű lipoprotein), az ún. „rossz koleszterin”, funkcióját tekintve a koleszterin szállítását végzi a májból a sejtek irányába. Ha túl nagy a koleszterin kínálat és a sejtek a rendelkezésre álló mennyiséget nem tudják felhasználni, a fölösleges koleszterin az erek falában lerakódik. Ennek következtében nő az érelmeszesedés, a szív – és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata.

Szervezetünk működéséhez szükséges a koleszterin. Ha túl magas a szintje, nincs testi tünete, nem fáj, nem okoz panaszt, de ha túl sok van a vérben, a lerakódás magas vérnyomáshoz és az azzal összefüggő egyéb betegségekhez vezethet. Ezért fontos legalább az összkoleszterin szint laborvizsgálattal való rendszeres ellenőrzése.

magas koleszterinszint okozta betegségek kialakulása megelőzhető a helyes életvitel hosszú távú fenntartásával. A Hagyományos Kínai Orvoslás nagy figyelmet fordít arra, hogy megtanítsa az egészségmegőrzéshez vezető életfilozófiát az emberek számára.

Az egészséges életmód szerves részét képezi a testmozgás, amely számos betegség kialakulásának kockázatát – magas vérnyomás, egyes anyagcsere-zavarok és az elhízásból következő betegségek –csökkenti.

A helyes életmód egyben egy jól átgondolt táplálkozási rendszert is magában foglal. Napjainkban nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a táplálkozás milyensége erősen befolyásolja egészségi állapotunkat, így koleszterinszintünket is.

A vér koleszterinszintje számára jótékonyan hat a jelentős mennyiségű gyümölcs, zöldség, főként sütőtök és sárgarépa fogyasztása a karotinszint fenntartása érdekében. Az állati eredetű táplálékok és a feldolgozott élelmiszerek koleszterinszint-emelő transzzsírsavakat, telített zsírsavakat és koleszterint tartalmazhatnak. Ezen ételek kiválasztása nagy körültekintést igényel. Szakemberek véleménye alapján bizonyos halfélék (hekk, pisztráng, busa, lazac) megfelelnek a zsírszegény étrend szigorú követelményeinek. A halakban található, többszörösen telítetlen zsírsavakból álló omega-3 jótékony hatással van az emberi szervezetre.

Mindezek figyelembevételével fenntartható a normál koleszterinszint, így hozzájárulhatunk egészségünk hosszú távú megőrzéséhez.

Jó egészséget kívánunk!

Dr. Chen Patika

A Dr. Chen Patika számos vitaminkészítményt ajánl az immunrendszer egészséges működésének fenntartására. Válogasson kényelmesen termékeink közül webáruházunk kínálatában!